Brukerrettet teknologi som har til hensikt å understøtte og forsterker brukernes trygghet, sikkerhet, muliggjøre økt selvhjulpenhet, medbestemmelse og livskvalitet
I april 2019 åpnet Værnes Respons som er responssenter for tekniske varsler fra helsetjenesten i Værnesregionen.
Responssenteret er samlokalisert med regionens legevakt, i tråd med anbefalinger fra helsedirektoratet. Løsningen har integrasjon med elektronisk pasientjournal, og videresender varsler til mobile enheter.
Etableringen av Værnes Respons fører til at regionen er rigget til å digitalisere pleie- og omsorgstjenestene med riktig ressursbruk.
Velferdsteknologi er virkemidler som kan bidra til å gi brukere økt livskvalitet og egenmestring. Teknologien skal fremme sosial trygghet og bidra til å sikre at den enkelte får mulighet til å bo lengst mulig i eget hjem. Den skal også bidra til å frigjøre ressurser til direkte tjenesteyting.
Eksempler på teknologi:
- automatisk styring av lys, varme, dører, vinduer og vann
- bevegelsessensor for å slå på lys
- komfyrvakt og brannalarm
- automatisk medisindispenser
- huskehjelpemidler
- trappeassistent
- lokaliseringsteknologi (GPS)
- kameratilsyn
Kontaktinformasjon:
Ergoterapeut mobil: 952 95 938
Assisterende tjenesteleder omsorg mobil: 952 95 964
Sist endret 22.02.2023 08.44