Trygghetsalarm - Tydal kommune

Trygghetsalarm

Trygghetsalarm

Her kan du søke om trygghetsalarm

Hvem kan få trygghetsalarm?

Alle som har vansker med å klare å ta kontakt med pårørende eller hjemmesykepleien med vanlig telefon.

Trygghetsalarmen er direkte knyttet til en alarmsentral.

​Brukeren av trygghetsalarmen bærer på seg en alarmknapp. Ved å trykke på denne vil bruker med en gang få kontakt med helsepersonell på alarmsentralen som vurderer hvilke tiltak som må iverksettes. Alt etter hvilken situasjon det er, vil sentralen varsle pårørende eller hjemmesykepleien, som deretter vil bistå brukeren. 

Hva forventes av deg som bruker?

  • Det må godkjennes montering av nøkkel boks ved utgangsdør.
  • Før montering av alarm, må det sørges for at det finnes en ekstra nøkkel til boligen som skal oppbevares i nøkkelboksen. Nøkkelen overleveres ved montering av alarm og nøkkel boks. Hvis det er husalarm må denne også oppgis.
  • Alarmsmykke / armbånd skal bæres på.
  • Alarm / alarmsmykke må erstattes hvis det kommer bort eller blir ødelagt med forsett.
  • Rutine for testing av alarm må følges.

Hvordan søke?

Søknadsskjema eller man kan få det ved å henvende seg til forvaltningskontoret i den enkelte kommune. Her må det oppgis om det søkes om fasttelefon (analog) eller mobil (GSM) alarm.

Søknadsskjema

 

Hva koster det?

2.3 Trygghetsalarm
Trygghetsalarm Enhet 2023 2024
Egenandel ved inntekt under 2 G pr. mnd 270 270
Egenandel ved inntekt over 2 G pr. mnd 320 320
Egenandel ved inntekt over 2 G, tillegg for tilkobl. røykvarsler pr.mnd 30 30

Helse- og omsorgstjenesteloven

Klage

Klageskjema