Innhold
1. Skole og barnehage
1.1 Barnehage
1.2 Skolefritidsordning (SFO)
1.3 Kulturskole
2. Helse og omsorg
2.1 Tydal sykehjem
2.2 Hjemmehjelp/praktisk bistand
2.3 Trygghetsalarm
2.4 Matombringing og kjøp av mat fra Tydal sykehjem
2.5 Bruk av kommunal bil til fritidsaktiviteter o.l for funksjonshemmede brukere i hjemmetjenesten
2.6 Vasking av klær
2.7 Legetjenester
2.8 Fysioterapi
2.9 Ergoterapi
3. Teknikk og miljø
3.1 Kommunaltekniske tjenester
3.1.1 Vanngebyr
3.1.2 Avløpsgebyr
3.1.3 Feiing- og tilsynsgebyr
3.1.4 Renovasjonsgebyr husholdningsavfall
3.1.5 Slamtømmingsgebyr
3.1.6 Utrykning automatiske brannalarmer
3.1.7 Husleiepriser for kommunale utleieboliger/leiligheter/hybler
3.1.8 Leiepriser for kommunale bygg - møterom, idrett og kultur
3.2 Gebyrer for arbeider/behandling av saker etter matrikkelloven, plan- og bygningsloven, konsesjonsloven, jordloven, forurensningsloven og eierskifteloven
3.2.1 Gebyrer for behandling av saker etter matrikkelloven (lovens § 32 og forskriftens § 16)
3.2.1.1 Oppretting av matrikkelenhet
3.2.1.2 Oppretting av matrikkelenhet uten fullført oppmålingsforretning
3.2.1.3 Grensejustering
3.2.1.4 Arealoverføring
3.2.1.5 Klargjøring av eksisterende grense tidligere er koordinatbestemt
3.2.1.6 Klargjøring av eksisterende grense ikke tidligere er koordinatbestemt
3.2.1.7 Privat grenseavtale
3.2.1.8 Utstedelse av matrikkelbrev
3.2.1.9 Timepris
3.2.1.10 Tinglysning/ andre kostnader
3.2.1.11 Urimelige gebyr
3.2.1.12 Nedsatt gebyr etter matrikkelloven
3.2.1.13 Betalingstidspunkt
3.2.1.14 Forandring i grunnlaget for matrikkelføring av saken
3.2.1.15 Endring av regulativet eller gebyrsatsene 17
3.2.2 Gebyrer for arbeider/behandling av saker etter plan- og bygningsloven (lovens § 33-1)
3.2.2.1 Generelle bestemmelse
3.2.2.2 Boligbygg
3.2.2.3 Fritidsbygg
3.2.2.4 Landbruksbygg
3.2.2.5 Andre typer bygg
3.2.2.6 Andre tiltak som krever søknad og tillatelse i pbl. §§20-3 og 20-4
3.2.2.7 Trinnvis behandling av tiltak
3.2.2.8 Ansvarsrett
3.2.2.9 Endring av tidligere gitt tillatelse
3.2.2.10 Dispensasjoner
3.2.2.11 Ulovlighetsoppfølging
3.2.2.12 Tillegg for mangelfull søknad
3.2.2.13 Fohåndskonferanse
3.2.2.14 Ajourhold av kart
3.2.2.15 Private reguleringsplaner
3.2.2.16 Deling av eiendom pbl. § 20-1
3.2.2.17 Timesatser
3.2.2.18 Utbyggingsavtaler pbl. § 17-1
3.2.3 Gebyrer for arbeider/ behandling av saker etter konsesjonsloven
3.2.4 Gebyrer for behandling av saker etter jordloven
3.2.5 Gebyrer for behandling av saker etter forurensningsloven
3.2.6 Gebyrer for behandling av saker etter eierseksjonsloven (§ 7)
3.3 Tomtepriser i kommunale boligfelt
4. Næring og landbruk
4.1 Salg- og skjenkebevilling av alkoholholdig drikk og serveringsbevilling
Søskenmoderasjon: 30% for andre barn og 50% for tredje barn eller flere.
Ved redusert barnehageplass reduseres betalingen tilsvarende, gjelder også matpenger. Foreldrebetaling i 11 måneder pr. år. Maksprisen 2022 er i Statsbudsjettet foreslått til kr 3 315,- pr. måned for opphold i barnehage.
Prisen for SFO er pr måned i 10 måneder.
Søskenmoderasjon: 25 %
* Statlig regulert maksimalsats som følges.
* Statlig regulert maksimalsats som følges.
* Statlig sats som følges.
2.6 Vasking av klær
Takstene for legetjenester reguleres årlig etter statlige fastsatte satser (Normaltariffen). I tillegg kommer betaling for medgått forbruksmateriell.
Betalingssatser for attester utstedt av legekontoret:
Tydal kommune følger de statlige prisene som vist i egenandeler og frikort tak 2 for fysioterapeut på nettsiden helsenorge.no
Priser for kjøp av behandlings- og treningsutstyr, samt gruppetrening fastsettes ved oppstart av det enkelte tilbud.
Ergoterapitjenesten låner ut tekniske hjelpemidler ved behov for rehabilitering, trening, midlertidig eller varig utlån. Salg av utstyr vil variere etter innkjøpspris.
Prisene er inklusiv 25 % merverdiavgift.
Gebyr for midlertidig tilknytning: Eier/ fester av eiendom som midlertidig knyttes til kommunens vann- og avløpsanlegg skal betale abonnementsgebyr og forbruksgebyr etter regler for næringsvirksomhet.
Prisene er inklusiv 25 % merverdiavgift. BRA = Bruksareal beregnet etter NS 3940 (forenklet).
Prisene er inklusiv 25 % merverdiavgift. BRA = Bruksareal beregnet etter NS 3940 (forenklet).
3.1.3 Vann- og avløpsgebyr gjeldende fra ny forskrift i 2025
For eiendom hvor vannmåler ikke er installert beregnes det et stipulert forbruk lik eiendommens bruksareal multiplisert med en faktor på 1,2 m3/m2. For fritidsbolig skal faktoren være 0,96 m3/ m2. For eiendom som bare har utendørs tappepunkt/ vannpost stipuleres et årsforbruk på 25 m3. Bruksareal beregnes etter prinsippet vannmengde inn er lik vannmengde ut.
Tidspunkt for avlesing av vannmåler er mai/juni og desember
Prisene er inklusiv 25 % merverdiavgift. BRA = Bruksareal beregnet etter NS 3940 (forenklet).
Prisene er inklusiv 25 % merverdiavgift. Gebyret dekker feiing og tilsyn.
3.1.5 Gebyr for tilsyn spredt avløp
Tydal kommune deltar i det interkommunale selskapet Innherred Renovasjon IKS som også er kommunens utførende renovatør.
3.1.7 Slamtømmingsgebyr
Tydal kommune deltar i det interkommunale selskapet Innherred Renovasjon IKS som også er kommunens utførende renovatør.
Det er representantskapet i selskapet som fatter det endelige budsjettvedtaket, men deltakerkommunene må i henhold til forurensinngsloven § 34 vedta slamtømmingsgebyrene.
Innherred Renovasjon
Vedtatt styremøte 110-sentral Sør-Trøndelag 26.08.2015.
3.1.9 Parkering Ystesosen
Prisene er inkl. kommunale avgifter.
Prinsipper for betaling ved leie av lokaler:
- Gratis leie:
1) Studievirksomhet i organ i organisasjoner som iht. Lov om voksenopplæring skal ha
gratis lokaler.
2) Skolen, kulturskolen eller barnehagens egne arrangement.
3) Kultur- og idrettsaktiviteter for kommunens innbyggere i organisert regi
(lag/foreninger o.l).
4) Grupper / aktiviteter som er et kommunalt ansvar.
2. Eksempel på hvem som skal betale husleie:
1) Møter, kurs og foredrag.
2) Utleie av lokaler til selskap, bursdager og lignende.
3) Utleie til forretningsvirksomhet eller inntektsbringende virksomhet.
3. Ved utleie av arealer/rom som ikke er nevnt skal eiendomsavdelingen og servicekontoret
bestemme leiepris som tilsvarer selvkost i forbindelse med ekstra arbeid vedrørende utleien.
4. Lag som avtaler trening/øving over lengre periode får halv pris. (Minimum 10 ganger i kalenderåret).
5. All utleie av lokaler skal gå via servicekontoret.
6. Faste leietakere må vike ved spesielle arrangementer.
7. Overnatting i kommunale lokaler avgjøres i hvert enkelt tilfelle etter søknad til eiendomsavdelingen og brannvernleder.
8. Utleier kan nekte utleie til arrangement som medfører spesiell slitasje, fare for skade på eiendommen, eller arrangement en ikke finner passende i et offentlig eid lokale.
9. Skade på utstyr eller inventar skal erstattes av leietaker.
10. Ved tilkalling av vaktmester for tilrettelegging som burde/kunne vært utført mellom kl. 07-15 på hverdager vil bli fakturert med kr 1000,- pr utrykning.
- Hallen leies vanligvis ikke ut hverdager frem til kl. 15:00 (forbeholdt skole og barnehage).
- Leie av hall til arrangement på helg avtales spesielt, pris er retningsgivende pr./døgn.
- Ved leie av hall til arrangement er vestibyle, kiosk og møterom inkludert.
- Ved leie av hall til kamp er vestibyle og kiosk inkludert.
- Leie av svømmehall avtales spesielt. Det er krav om kvalifisert personell. Utleie til privatpersoner krever at det er minimum 2 personer til stede.
- Leietaker har ansvar for tilsyn/nødvendig sikkerhet i leietidsrommet.
- Henvendelser som ikke kommer inn under noen av de nevnte kategoriene av arrangement og lokale, må avtales særskilt ved hvert enkelt tilfelle. (Eiendomsavd. og servicekontor avklarer).
- På grunn av regler for momskompensasjon kan det ikke kreves leieinntekter ved utleie av kulturhuset, det kan vedtas å kreve et symbolsk vederlag som tilsvarer utgiftene ved renhold.
* Utleie av lyd- og lysutstyr:
- Bruk av lyd- og lysutstyr skal avtales i hvert enkelt tilfelle med servicekontoret.
- Enkelt lydutstyr med mikrofon (foredragslyd) kan betjenes av bruker selv.
- Ved behov for bruk av lyd- og lysutstyr til konsert/revy o.l. må bruker selv ordne med kompetent tekniker for betjening av utstyret (liste med aktuelle teknikere finnes i servicekontoret).
3.2.1 Gebyrer for behandling av saker etter matrikkelloven (lovens § 32 og forskriftens § 16)
Ved samtidig oppretting av flere matrikkelenheter på samme eiendom, i samme felt og iht. samme stadfestede reguleringsplan, reduseres gebyret med 25 % av overstående fra og med tomt nr. 3.
Se også pkt. 1.11 angående søknad om tilpasset gebyr.
3.2.1.2 b) Oppretting av matrikkelenhet uten krav om oppmålingsforretning
3.2.1.4 Arealoverføring
Ved arealoverføring skal oppmålingsforretning og tinglysing gjennomføres. Arealoverføring utløser dokumentavgift. Dette gjelder ikke arealoverføring til vegformål.
b) Anleggseiendom
For anleggseiendom kan volum som skal overføres fra en matrikkelenhet til en annen, - ikke være registrert på en tredje matrikkelenhet. Volum kan kun overføres til en matrikkelenhet dersom vilkårene for sammenføying er til stede. Matrikkelenheten skal utgjøre et sammenhengende volum.
Maksimalsats, og endring av denne, reguleres av Statens kartverk
I saker som krever tinglysing av dokumenter, kommer tinglysingsgebyr og eventuelt dokumentavgift i tillegg til Tydal kommunes gebyrer.
Dokumenter sendes til tinglysing først når gebyr er fullt innbetalt.
Kostnader som kommunen påføres ved innhenting av relevante opplysninger i forbindelse med oppmålingsforretninger, viderefaktureres til rekvirent.
Rådmannen kan etter søknad/klage fastsette et passende gebyr, dersom gebyret åpenbart er urimelig i forhold til det arbeidet og de kostnader Tydal kommune har hatt. (Jf. matrikkelforskriften § 32, 1. ledd).
Etter matrikkelforskriften § 18 skal Tydal kommune gjennomføre oppmålingsforretningen og fullføre matrikkelføring innen 16 uker. Oversittes fristen skal gebyret for oppmålingsforretningen og matrikkel-føringen avkortes med en tredjedel.
Denne bestemmelsen kommer ikke til anvendelse i vintertiden, jf. forskriften § 18, 3. ledd.
Tidsfristen som er fastsatt i forskriften § 18 første ledd løper ikke i perioden 1.november til 1.mai jf. lokal forskrift om oppmålingsfrister, fastsatt av Tydal kommunestyre den 17. desember 2009.
Det vises også til forskriften § 19, angående start- og sluttidspunkt og delperioder, som ikke inngår i fristberegningen.
Gebyrene fastsettes etter det regulativ som gjelder på rekvisisjonstidspunktet. Gebyret kan kreves inn forskuddsvis.
Gjør rekvirenten under sakens gang forandringer i grunnlaget for matrikkeføring av saken, opprettes likevel gebyret.
Endringer av gebyrregulativet vedtas av kommunestyret, normalt i forbindelse med kommunestyrets behandling av økonomiplan og budsjett kommende år.
3.2.2.1 Generelle bestemmelser
Bruksareal (BRA) legges til grunn for gebyret (beregnet etter NS 3940)
Gebyret rettes til tiltakshaver (eier).
Dersom en søknad avslås, skal det likevel betales fullt gebyr.
Inkludert i alle gebyrsatser er eventuell forhåndskonferanse, tilsyn og ferdigattest.
Tilsyn utgjør 10 % av gebyret.
Dersom gebyrene åpenbart er urimelige, har sektorleder fullmakt til å redusere, øke eller frafalle gebyrene når særlige grunner foreligger.
For andre kategorier nybygg, tilbygg, påbygg, underbygg og hovedombygging som ikke kommer inn under 2.1, 2.2 eller 2.3, betales gebyr etter tiltakets totale bruksareal: