
Områder som er uten dekning på grunn av pågående feil er merket rødt. (8.10.2025) Illustrasjon: Telenor
Det mest oppdaterte kartet finner du på 👉 Telenors dekningskartLenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Kommuner med utfall av mobilpunkter
- Rindal: 2 av 5
- Holtålen: 2 av 9
- Midtre Gauldal: 2 av 25
- Rennebu: 1 av 14
- Orkland: 5 av 49
- Skaun: 1 av 11
- Melhus: 1 av 27
- Steinkjer: 2 av 43
- Stjørdal: 1 av 45
- Indre Fosen: 1 av 32
- Heim: 1 av 22
- Nærøysund: 1 av 48
- Trondheim: 3 av 265
- Åfjord: 2 av 25
- Tydal: 1 av 7
- Røros: 1 av 21
På grunn av overlappende dekning fra nabopunkter er det ikke alle disse utfallene som medfører bortfall av mobiltjenester.
Det kan imidlertid oppleves redusert kapasitet på mobilt bredbånd og FWA (Fast Wireless Access).
Fiber og risiko for nye skader
Det meldes om mange tilfeller av trefall over fiberkabler som foreløpig ikke har ført til brudd. Inntil disse er ryddet, vil det være økt risiko for nye skader.
I Telenors systemer vil ikke automatisk overvåkning oppdage trefall før fiberkabelen enten slites av eller får en svært krapp bøy – da har skaden ofte allerede gitt trafikkonsekvenser.
Både nord og sør i fylket har det oppstått nye fiberbrudd etter at vinden løyet, men disse har foreløpig ikke hatt annen konsekvens for mobilnettet enn at redundansen er noe redusert (nettet virker, men er mer sårbart enn vanlig inntil alt er reparert.)
Melding om skader og trefall
Skader, inkludert trefall som observeres over telekabler, kan meldes til Telenor kabelnett via nettsiden:
👉 Meld feil eller skade her Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Ved innsending er det behov for:
- bilde av skadeområdet
- stedsangivelse/koordinater (ofte tilgjengelig i bildefilen på mobiltelefonen)
- autentisering av innsender via Telenors løsning for privatpersoner
Denne kanalen skal også brukes når offentlige eller private virksomheter melder om skade.
Innmelder vil få tilbakemelding om hvordan skaden blir fulgt opp.