Velferdsteknologi

Velferdsteknologi

Velferdsteknologi er tekniske løsninger som skal bidra til at personer med ulike behov for helse- og omsorgstjenester kan bo tryggere og mer selvstendig hjemme, og dermed oppleve økt mestring og livskvalitet. Her er en oversikt over hvilken type velferdsteknologi Tydal kommune kan tilby.

Har du som pårørende eller bruker selv spørsmål angående velferdsteknologi, ta kontakt med Ingrid Osgjelten på telefon 90 87 05 06, hverdager fra 08:00 – 15:00.

Bilde av trygghetsalarm med alarmklokke - Klikk for stort bilde

Trygghetsalarm

En trygghetsalarm er en liten enhet som personer med helseutfordringer kan bruke for å få hjelp raskt hvis noe skjer, for eksempel hvis de faller eller føler seg uvel. Trygghetsalarmen gir brukeren en følelse av sikkerhet, fordi de vet at hjelp er lett tilgjengelig – selv om de er alene hjemme.

Her er en enkel forklaring:

  • Hva er en trygghetsalarm
    En knapp man kan trykke på, i form av et armbånd eller et smykke.
  • Hva gjør en trygghetsalarm?
    Når man trykker på knappen, sendes det et signal til en Responssenteret, som videre varsler hjemmetjeneste eller ambulanse ut fra behov. Dersom det er ønskelig, kan også varselet sendes til pårørende. 
  • Hva skjer når du trykker på Trygghetsalarmen? 
    Helsepersonell tar kontakt med personen for å sjekke hva som har skjedd, og sender hjelp hvis det trengs.
  • Låst ytterdør?
    Når du får montert en trygghetsalarm, vil det også monteres en nøkkelboks ved inngangsdøren din. Der skal det ligge en ekstra nøkkel, slik at helsepersonell kommer seg inn i boligen dersom ytterdøra er låst. 
  • Kostnad?
    Egenandel ved inntekt under 2G pr. mnd. 270 kr. , egenandel ved inntekt over 2G pr. mnd. 320 kr. og tillegg for tilkobling røykvarsler ved inntekt over 2G, 30 kr. pr. mnd. (vedtatt priser pr. 2025)
Bilder av medisindispenser - Klikk for stort bilde


Medisindispenser

En medisindispenser er en teknologisk løsning som hjelper deg til å ta riktig medisin, til riktig tid. Medisindispenser er et godt hjelpemiddel som gir brukeren mestringsfølelse og kontroll, samtidig som de får bistand og påminnelse.

For å kunne få låne en medisindispenser må ansvaret for legemiddelhåndtering overføres til kommunen. Det betyr at hjemmetjenesten har ansvar for å fornye resepter, bestille medisin fra apoteket, gjøre klar dosett/multidose og utlevere ferdig dosert til brukeren.  

Medisindispenseren er tilpasset brukeren personlig med brukerens eget navn på skjermen. På skjermen kan brukeren enkelt se når neste dose medisin skal tas, og den lager både lys og lyd på det aktuelle tidspunktet. Medisindispenseren har kun en knapp som brukeren trykker på når det er tid for neste dose medisin. Posen kommer ut av dispenseren og pasienten åpner selv posen for å ta dosen sin. Dersom brukeren ikke tar sin medisin fra dispenseren innen et gitt tidspunkt, går et varsel til helsepersonell, som deretter tar kontakt med brukeren for å minne på medisin.

Utlån av medisindispenser er gratis. Kostnad for legemidler faktureres fra multidoseprodusent.

Ler mer om vår medisindispenser her: https://dignio.com/no/karie/

KOMP – Kontakt med familien

Bilde av KOMP - Klikk for stort bilde

KOMP er en enkel og trygg teknologi for bildedeling, meldinger og videosamtaler. Den er utviklet for de som synes teknologi som nettbrett og smarttelefoner er vanskelig å bruke. KOMP har en knapp, for av/på og volum, noe som gjør den svært brukervennlig. Den har automatisk værmeldertjeneste og viser tid og dato. KOMP har en stor skjerm, med god kontrast og tydelig lyd. Den er godt egnet for personer med liten eller ingen erfaring med teknologi og personer med demens eller andre kognitive tilstander som gjør moderne teknologi vanskelig. KOMP er et godt hjelpemiddel for familier som ønsker en enkel måte å holde kontakten på, til tross for geografiske avstander.

Pårørende må laste ned en app på sin telefon/nettbrett for å dele bilder og meldinger. I tillegg kan pårørende starte en videosamtale med brukeren via KOMP, dersom den står på. Anropet vil automatisk svares etter 10 sekunder. Brukeren selv kan ikke ringe til sine pårørende.  

Tydal kommune har komp til gratis utlån, og bistår med oppkobling, men det er familien selv som er ansvarlig for å opprette og avslutte bruker og abonnement. KOMP har et innebygget SIM-kort, og kobler seg dermed opp via mobilnettet. Abonnementet koster cirka 250,- pr måned.

Les mer om KOMP her: https://komp.family/nokkelfunksjoner/

NATTUGLA – Digitale tilsyn

Bilde av nattugla - Klikk for stort bilde

Nattugla brukes for en trygg og sikker oppfølging av tjenestemottakere. Løsningen består av et smart kamera med svært høy sikkerhet og en høyttaler/mikrofon slik at man kan samtale med tjenestemottaker ved alarm. Nattugla har innebygd 4G som sikrer problemfri kommunikasjon. Kameraet fungerer godt både i dagslys og når det er mørkt.

Nattugla settes opp med alarmvarsler ut ifra brukerens behov, og/eller som planlagte digitale tilsyn for å sjekke at alt står bra til. Alarmene kan tidsstyres, slik at alarmene kun er aktive i gitte tidsrom. Nattugla fungerer ikke som et overvåkningskamera. Det er kun mulig for helsepersonell å se et øyeblikksbilde dersom det går en alarm eller ved et planlagt tilsyn, verken video eller talelogg blir lagret.

Alarmene kan eksempelvis være ved fall, høy lyd eller dersom brukeren forlater sengen på natt. Dersom nattugla ser at brukeren faller, vil den sende et varsel til helsepersonell som deretter kan se direkte video inn til brukeren, og i tillegg opprette toveis samtale.

Nattugla lånes ut gratis til brukere som har behov for digitale tilsyn.

Du kan lese mer om Nattugla her: https://hepro.no/produkt/nattugla/