Utsendt brev til abonnenter som har offentlig vann og avløp - Tydal kommune

Utsendt brev om nye gebyrgrunnlag for offentlig vann og avløp

Utsendt brev om nye gebyrgrunnlag for offentlig vann og avløp

Det ble sendt brev til alle som er tilknyttet offentlig vann og avløp i Tydal kommune tirsdag 21.1.2025

Brevet er sendt ut digitalt og om du ikke har fått det så kan du sjekke om du har registrert opplysningene dine riktig i kontakt og reservasjonsregistret. Hvis du ikke får åpnet brevet digitalt, så skal det komme til deg i posten etter noen dager. 

Mange lurer på hva de nye gebyrene vil si i kroner og øre og det har du som eier mulighet for å sjekke for din eiendom på kommunens hjemmeside - Min Side

Kopi av det utsendte brevet finner du her:

Innføring av ny forskrift om vann- og avløpsgebyr - Tydal kommune

Fra 01.01.25 vil det være en ny gebyrforskrift gjeldende for Tydal kommune. Vi sender derfor ut et brev med litt ekstra informasjon til deg som abonnent.

Forskriften ble vedtatt av Tydal kommunestyre 21.10.21,  og med opprinnelig ikrafttredelse fra 01.07.22. På grunn av pandemi, krig og handelsproblemer i verden oppsto en del problemer, bla. med leveranse av fjernavleste vannmålere. Dette medførte at innføring av den nye forskriften måtte utsettes til 01.01.2025

I dette brevet trekker vi frem de viktigste punktene, forskriften er i sin helhet gjort tilgjengelig på Lovdata : https://lovdata.no/dokument/LTII/forskrift/2021-10-21-3396

Prinsippet for engangsgebyr for tilknytning vann- og avløp er uforandret, tilknytningsgebyret betales som fast sats pr. eiendom. En fast sats oppleves å være mer rettferdig for abonnentene enn en sats som for eksempel er avhengig av størrelse på bygningen.

Gebyr og betalingssatser fremgår av gebyrregulativet. Prinsippet om et todelt årsgebyr for vann- og avløpstjenestene videreføres, abonnementsgebyr og forbruksgebyr.

Gebyrregulativet bygger på at boligeiendommer skal betale ett abonnementsgebyr pr. boenhet, mens fritidseiendommer skal betale to abonnementsgebyr pr. boenhet. Dette med bakgrunn i de store investeringer knyttet til utbygging av vann- og avløpstjenester til fritidsområdene i kommunen. Inntektene fra abonnementsgebyrene skal fortrinnsvis dekke vann- og avløpstjenestens forventede kapitalkostnader.

Nærings- og kombinasjonseiendommer skal betale fastgebyr etter fastsatte kategorier basert på vannforsyningskapasitet. Bakgrunnen for inndelingen i kategorier er at kommunen må ta hensyn til forholdsmessig høyere infrastrukturkostnader knyttet til vann og avløp for storforbrukende abonnenter,  enn for en boligeiendom.

Den variable delen av gebyret fastsettes som hovedregel etter målt forbruk, men for abonnenter som ikke har vannmåler må kommunen stipulere forbruket. Ved stipulert forbruk beregnes dette ut fra eiendommens bruksareal (BRA) etter NS-3940, i henhold til et forholdstall mellom bruksareal og vannvolum.  For fritidsboliger er faktoren satt til 0,96 m3/m2, og for øvrig eiendom 1,2 m3/m2.

Dette betyr at en fritidsboenhet på 100 m2 blir stipuler til 96 m3, mens en bolig på 100 m2 blir stipulert 120 m3.

Som hovedregel gjelder at avløpsmengden regnes lik vannmengden ved beregning av forbruksgebyr.
Ved spørsmål ta kontakt med postmottak@tydal.kommune.no eller tlf. 73 81 59 00.